Що таке акції. Навіщо компанії виходять на публічний ринок

Акція завжди закріплює за її власником певну частку компанії, а тому вона представляє особливу цінність. Тому коли інвестор її купує, він гарантовано виступає в ролі співвласника бізнесу, отримуючи право на частину прибутку у вигляді дивідендів. Коли будь-які компанії виходять на публічний ринок, надаючи можливість покупки своїх акцій, вигоду отримують всі зацікавлені сторони.

Акція як шматочок великого підприємства

Маючи на увазі собою частку володіння компанією, акція закріплює певні права її власника. У ряді випадків це може бути цінний папір на отримання частини прибутку акціонерного товариства, на участь в управлінні фірмою, навіть якщо акціонер володіє малою кількістю акцій. Якщо ж мати пакет акцій, то можна отримати значний контроль над компанією, володіючи більшою її частиною.

Незалежно від того, є акціонер власником крихітного шматочка компанії або має в розпорядженні контрольний пакет паперів, він отримує чимало прав, ключовими з яких вважаються:

– отримання частини прибутку компанії;

– брати участь в зборах акціонерів, отримуючи доступ до управління компанією в разі наявності голосує акції;

– можливість отримання частини майна в разі ліквідації компанії.

При цьому акції можуть поділятися на звичайні і привілейовані цінні папери. Найбільш поширеним вважається звичайний вид акцій, який надає право голосу на зборах акціонерів, але не гарантує дивіденди. Основною відмінністю привілейованих акцій є те, що розмір дивідендів заздалегідь визначений. Однак їх власники можуть брати участь в голосуванні тільки за умови, що не отримали виплати за підсумком минулого року.

Також зустрічаються паперу спеціальних типів, які відносяться до привілейованих не голосують і з особливими правами.

Вихід компаній на публічний ринок

Щоб акції потрапили на ринок, такі цінні папери потрібно спочатку випустити. Ця процедура відома як «первинну публічну пропозицію» або IPO, про термін і як на це м заробити ми розповідали у попередніх статтях. Потрібно відзначити, що найчастіше початкову публічний продаж паперів акціонерного товариства провести досить складно через високі законодавчих вимог до компаній, які вирішили зробити вихід на фондовий ринок. Однак всі труднощі перекриває бажання досягнення основної мети – залучення капіталу для розвитку та подальшого масштабування бізнесу. Також серед ключових мотивів можуть бути ринкова оцінка підприємства, а ще можливість для інвесторів або навіть засновників продати свою частку бізнесу за хорошою вартості.

При виході компанії на публічний ринок додатково виникає відмінна можливість здійснення поглинання в разі такої необхідності, шляхом використання котируються акцій. Дружнє поглинання, коли цей відповідальний процес відбувається при повній згоді двох і більше сторін, які виявили про бажання проведення такого заходу, має ключову особливість. Вона полягає в тому, що така економічна процедура укрупнення капіталу сприяє появі більш масштабної організації за підсумком. Підходячи до питання з економічної точки зору, можна стверджувати, що активи компанії, що поглинається боку найчастіше дорожчають. Відбувається це з огляду на те, що акціонерам об’єкта придбання поглинач зазвичай пропонує вигідний обмін на акції об’єднаної компанії.

Коли велика приватна організація планує подальший розвиток бізнесу і потребує додаткового фінансування, можна вибрати шлях SPAC. Такий метод відмінно підходить компаніям, які вже акумулювали певний капітал і потребують іншого приватному підприємстві для поглинання або придбання частки в ній. Злиття через SPAC є затребуваним на увазі таких плюсів:

– фиксированность оцінки;

– знижені регуляторні вимоги;

– обмеженість збитків;

– швидкість виходу на ринкові торги.

Поряд з перевагами Спак є кілька мінусів в порівнянні зі звичними IPO. Серед них варто відзначити меншу прозорість, високі витрати вартості виходу на біржу.

Однак якщо залучення капіталу не є ключовою метою організації, варіант прямого лістингу може стати відмінним рішенням, коли акціонерам потрібно продати частину своїх акцій. Як і при IPO, підприємству потрібно створити публічний ринок для торгівлі акціями, забезпечивши основу для ліквідності, але, основною відмінністю в такому варіанті є вартість. При прямому лістингу витрати грошей на оплату комісії інвестиційним банкам, які виступають консультантами по угоді, складають 1-2%, тоді як традиційне IPO передбачає 6-7% від суми капіталу, який залучений страховиками. Вагомим недоліком в прямому лістингу можна назвати волатильні початкові торги.

Якщо ж фірмі потрібно природним чином підвищити статус в очах клієнтів, постачальників, IPO може цього чудово сприяти. Переконуючись в надійності тієї чи іншої компанії завдяки встановленим нормативним процесам, вони прагнуть здійснити якнайшвидше співпрацю.

Процес виходу на ринок є сприятливим не тільки для великих компаній, які бажають підвищити імідж, але корисний різного роду стартапам, особливо в технологічній галузі. Отримавши висвітлення діяльності в пресі та звітах аналітиків, стартапи здатні якнайшвидше досягти великого інвестування ззовні.

Однак, перш ніж вийти на IPO, незалежно від ключової мети, важливо вибрати торговий майданчик та партнерів, з якими необхідно буде узгодити план дій.

Похожие статьи

some

Бум IPO і як в них брати участь

На сьогоднішній день кожен бажаючий цілком може успішно розбагатіти, взявши участь в IPO. При цьому важливо не тільки мати величезне

some

Як сформувати та управляти інвестиційним портфелем

Забезпечити собі гідне життя цілком можливо, якщо грамотно розпоряджатися власними фінансами. Отримувати грошову прибуток в довгостроковій перспективі досить легко при